Je hoeft nooit meer alleen te eten

Bedankt voor alle lieve en leuke reacties!!!

Ik heb het meest goddelijke brood ter wereld gevonden!! Wellicht is het bruine brood van AH beter maar ik weet gewoon niet meer echt hoe dat ook alweer smaakt en nu heb ik ergens in een zijstraatje een soort bakkerrijtje/coffeehuisje gevonden met fantastisch lekker vers brood. Er staan 4 jonge jongens (ik reken mensen van rond mijn leeftijd tot jonge god) achter een kleine toonbank en deze bakken dus lichtbruin brood met walnoten er door. Dat witte tostibrood kwam langzaam echt mijn neus uit maar dit brood eet ik zelfs zonder beleg, de eerste die ik kocht was dan ook binnen twee dagen op. Ik kwam hier toevallig langs met Ollie, Wendy en Leo toen we naar het park gingen. Ollie maakte een praatje met ze over basketbal en dat liep niet zo best af voor hun wijnglazen die op zijn kop aan een rek hingen. 1 van die gasten deed even een worp na en tikte zo een hele rits glazen de grond op, na wat ge-oh, kon iedereen er wel hard om lachen gelukkig.

Hier is dat dus echt een reflex dat als er iets gebeurd dat je dan oh roept. En dan een beetje zoals een taekwondo kreet, hard, kort en vanuit je buik. Eerst maakte wij de Koreanen belachelijk maar inmiddels doen we het zelf ook… en dan heb ik het dus niet over als een oud vrouwtje valt maar echt al als er een vlieg tegen een raam aan vliegt. Te belachelijk voorwoorden en jullie mogen dat er met alle plezier weer uitrammen als ik terug ben!

Waar ik trouwens achter ben gekomen is hoe dat dubbel parkeren hier werkt! Ze leggen gewoon hun telefoonnummer in het raam en als je er dus niet uit kan moet je even het nummer bellen en dan komt er iemand aan om even de auto te verzetten. Je mag niet naar huis voordat de baas naar huis gaat, maar tijdens je werk een paar keer je auto verzetten kan gewoon blijkbaar.

Er was van de week weer eens gedoe met het internet, we schijnen ineens een nieuwe huisbaas te hebben en die had aan de wifi gezeten. Ik stuurde haar een berichtje via Kakoa (Koreaanse whatsapp) en gelukkig waren we met Jena die even in het Koreaans met haar kon praten want ook deze spreekt geen Engels. Ging die huisbaas mij vertellen dat ik niet betaald had voor de maand december? Was ik ineens even blij dat we toch een contract ondertekend hebben en dat Mari een plakboek bijhoud waar alles netjes ingeplakt zit. Achteraf scheen ze mij te verwarren met een Duits meisje waar ik echt voor geen meter op lijk, maar oke. Ja Ze heeft bruin haar maar ik kan zelfs Koreanen onderscheiden dan moet zei toch wel ons kunnen onderscheiden? Jena ging met ons mee naar de huisbaas om voor tolk te spelen en loste even het probleem van de wifi voor ons op! Super fijn!

Jena sprak ons een maand geleden op school ineens aan. Ze is opzoek naar westerse vrienden, ze wilt Koreaans leren aan buitenlanders dus ik denk dat het hiermee te maken heeft. Lief meisje wel wat jong en een beetje ongemakkelijk hoe vaak ze zegt dat wij zo mooi zijn. Ze zei hoe zien meiden in Nederland er uit als jullie al zo mooi zijn. Dus we zochten even Doutze Kroes op bij Google afbeeldingen maar ze vond ons veel knapper???? Ik heb ook al een paar keer gehoord dat ik op Bella van Twighlight lijk. Je zegt maar dankjewel en lacht vriendelijk maar kunnen we het nu alsjeblieft over iets normaals hebben?!

Jullie gaan het niet geloven maar toen ik hier heen kwam heb ik twee bussen mouse meegenomen voor mijn haar en die is vorige week pas opgegaan! Waar ik thuis 1 bus per week er doorheen ram doe ik er hier bijna twee maanden mee. Ze hebben hier geen mousse! Ik was al meerdere drogisterijen in geweest met de vraag of ze mousse hadden en steeds werd er haarlak of iets anders in mijn handen gedouwd wat geen mousse was. Ik heb er nu eindelijk 1 gevonden en ze hadden dan ook 1 bus op voorraad, terwijl de zonnebrand nog met 10 merken in de schappen staat?!

Ik doe mijn weekend even snel want het wordt allemaal zo het zelfde. Woensdag (ja hij begon vroeg deze week) zijn we met alle internationale studenten naar een indoor bbq geweest. Donderdag zijn we weer eens bij de karaoke beland. Vrijdag ben ik met Ivor (Nederlandse jongen die ik in Busan heb leren kennen) naar een techno feest geweest. Was wel leuk, want bij hem zitten er veel meer mannen op school, het was wel leuk om weer even onder de mannen te zijn. Oke wij hebben ook wel mannen maar… die zijn een beetje verwijft inmiddels en deze gasten waren wat meer zoals mijn vrienden. Het was heel gezellig in ieder geval! Zaterdag wilde ik naar Koreaanse bijles maar dit heb ik niet gered helaas, Jean Appte mij of ik haar tegemoet wilde lopen bij het stoplicht want ze had geshopt en had 4 grote tassen vol kleding. Ale en ik stonden aan de ene kant van de weg op het stoplicht te wachten en Jean zat met al der tassen aan de andere kant op de grond. Stopt er een kreupel oud vrouwtje naast der en pakt 1 van der tassen om der te helpen, was echt heel schattig! De Koreaanse les hebben we gemist en toen zijn we dus maar een tattoo gaan laten zetten. ‘S avonds was ik bek af, had ik ernstig slaap gebrek en was mijn lever toe aan wat rust dus toen ben ik vroeg gaan slapen en zondag heb ik huiswerk gedaan.

Die gasten van Ivor zijn school vertelde mij echt iets belachelijks trouwens. Er bestaat blijkbaar een live YouTube kanaal. Wat in Korea nu dus blijkbaar een trend is, is om jezelf te filmen terwijl je alleen eet, zodat anderen die ook alleen eten niet alleen hoeven te eten??? Eerste klas ongemakkelijk zou ik denken. Ook is uitgroei hier echt een trend, soms denk je zou dit nou een dip zijn of is het toch uitgroei? In Nederland wordt een meid al nagekeken als ze donkerblond haar heeft en haar highlights een centimeter uitgegroeid zijn. Maar hier lopen meiden die pornoblond geverfd zijn rustig met 5 centimeter uitgroei. een soort omgekeerde Cruella de Vil...

Gisteren hadden we les van Paultje maar echt meer dan de helft van de klas was niet aanwezig, wat hier echt heel raar is. Er was blijkbaar een studie festival. Dat houd in dat meiden die naar het buitenland zijn geweest hun ervaringen gaan delen. Paul had hier geen melding over gehad en vermelde dus ook dat het maar goed was dat wij er gewoon waren want anders stonden we op afwezig. Hij ging checken wie er allemaal aanwezig waren en 1 voor 1 stroomde ineens alle meiden binnen. De meiden die in de klas zaten hadden de andere even snel gewaarschuwd.

Mazzel!

saskia

Ha Yaar, als je net zo'n souvenir-tattoo hebt als Naom ben ik wel benieuwd hoe de Koreaanse zonsondergang er uit ziet! Haha. Plezier nog! X

sil

ha yaartje, ik heb je schandalig in de steek gelaten maar het was hier bere-druk, wel leuk dat ik je even op Skype heb gezien en gesproken, was wel gek hoor dat skypen. dan zie ik opeens mezelf en dat is wel wat confronterend moet ik je zegen. zo zie jij mij dus ook...bah!! in ieder geval, je familie uit frankrijk logeert twee weken bij me en er is al een hele week om, nou je kent dat wel he...constant feest en ik zie dan gelukkig iedereen weer, meerdere malen. we hebben je gemist op het sinterklaasfeest..we missen je zowiezo. op je vraag of ik tips heb voor indonesie moet ik je een antwoord schuldig blijven. het is lang geleden dat ik daar was, er zal veel veranderd zijn maar: ga niet in je eentje naar de kampongs rond de grote steden, zoals in Jakarta, daar heersen andere wetten en die moet je weten, doe dat dus niet!! in jakarta is trouwens de chinese wijk wel erg leuk met veel marktjes, doe dat overdag. op bali kun je wel overal heen, en daar is veel te zien, vooral in het binnenland maar ik weet niet of je een auto hebt? probeer contact te maken met de toeristen daar, die weten vaak wel het hoe en wat en ik had soms geluk dat ik mee kon liften met hen, als ze betrouwbaar overkwamen tenminste. probeer in een grote stad naar een tourist information te gaan en als je het alleen zijn zat bent maak een busexcursie naar iets wat je graag wilt zien, dat is veilig en je ontmoet weer diverse mensen.ik ben niet zo'n groepsreizigster maar in zo'n land is dat erg handig. over het algemeen is het wel veilig. als ik iets wilde zien dan deed ik dat gewoon maar was wel erg alert, zodra je het gevoel krijgt dat er veel armoede is, veel bedelaars en weinig 'gewone' mensen, dat zie je op straat al, dan kun je beter weg gaan. mensen zonder geld kunnen soms rare sprongen maken, begrijpelijk, maar daar wil je de dupe niet van zijn. ik heb jouw verhaal weer met plezier gelezen en het voelt nog steeds als wonderlijk dat je in een geheel andere wereld zit, je wordt al een beetje koreaans met je rauwe oh-klanken he? nooit meer alleen eten sprak mij wel aan maar het gaat me toch iets te ver om mezelf te filmen, ik ga wel naar clau en willem om niet alleen te eten, is leuker. dag schat, groet mijn mooie indonesie van me, het blijft hoe dan ook , toch mijn land. xx