Oproep voor Peet!

Stage regelen, huiswerk maken, leren voor toetsen, projecten maken, vliegtickets zoeken, state of purpose schrijven, hik, hik, hik. Ik heb het schrijven van mijn blog even uitgesteld want ik had veels te veel andere dingen te doen! Ik zou met Laar naar India gaan maar de prijzen van de tickets waren na de eerste keer kijken ineens de lucht in gevlogen. Dan is twee weekjes toch iets te kort voor zo’n prijs dus Laar en ik gaan van de Zomer een leuke reis maken. Ik moest het geld voor een terug ticket toch al uitgeven maar ik vond India in mijn eentje toch iets te eng dus ik heb voor Indonesië gekozen. Dus de 13e van Januari ben ik weer in Nederland! Wel een beetje spannend helemaal alleen zijn met Kerst en Oud en Nieuw en dat terwijl ik zo ongeveer elk jaar weigerde om te gaan werken met kerst, maar… tja… niets eigenlijk ik heb geboekt, dat dus!

Daarnaast heb ik besloten dat ik nog niet klaar ben met studeren. Ja ik, die al 4 jaar roep dat ik klaar ben met school en wil gaan werken! Ik heb echt een hele leuke master gevonden in Zweden voor twee jaar (http://www.lunduniversity.lu.se/lubas/i-uoh-lu-TAKAK) en ik ben dus heel druk bezig met het schrijven van een prachtige State of Purpose. Mochten er vrijwilligers zijn die hem willen doorlezen en mij feedback willen geven als ik klaar ben, GRAAG! Trouwens tips voor in Indonesië zijn ook welkom!

Verder ga ik hier wel braaf naar de lessen maar heb ik toch een beetje een vakantie gevoel en dat was dan ook te zien aan mijn ophopende huiswerk. Ik ben redelijk bij ik moet alleen nog wel beginnen met leren en ik moet die stomme notebooks bij werken. Wie verzint het dan ook dat je met de hand alle begrippen moet gaan opschrijven. Paultje zegt vanmiddag nog dat hij het zo positief vindt dat wij vragen wat voor letter type, letter grootte, regel afstand enzo we moeten aanhouden voor ons rapport van het project en dat we zo voorlopen daarin. NEWS FLASH! Wel eens van een computer gehoord of op zijn minst een typmachine die ik nog net heb meegemaakt!??

Zaterdag zijn we natuurlijk naar de grens geweest van Noord en Zuid Korea. Je kent toch wel van die winkels die je naar boven loodsen met een roltrap en dan vervolgens terug naar beneden de trap laten nemen? Voor de excursie naar de grens werd iedereen bij zijn hotel opgepikt en na afloop werden we met zijn alle bij een willekeurig station weer gedropt. Daarnaast werden we letterlijk als schapen door een klein vrouwtje, met een waffel alsof ze een tienling thuis heeft zitten, naar de grens gedreven en weer terug. Ze was gewoon echt angstaanjagend, ze bleef schreeuwen Natasjas groep hier komen!!! Begin gewoon te vertellen mens! Als hun daar willen blijven hangen en dertig euro willen betalen om de informatie te missen laat ze dan lekker.

In totaal zijn we naar 4 plekken geweest. We begonnen ergens waar ze in de bus vaag iets vertelde over een brug en dat we hier wat te eten moesten halen als we nog honger hadden. Zij ging ondertussen de kaartjes halen en we moesten na 25 minuten terug bij de bus zijn. Dus wij lopen een beetje te dromen over dat terrein daar, komen we bij DE BRUG die in alle documentaires naar voren komt terecht. Iedereen in de bus ging eten halen en heeft die hele brug dus niet gezien. De vredesbrug is waar vele Koreanen heen zijn gegaan om gedenk vaantjes op te hangen voor familie die ze nooit meer hebben terug gezien door de splitsing van het land. Het was echt heel indrukwekkend om te zien. Ik vond persoonlijk deze plek het indrukwekkends van de 4 al die lindjes en er hingen hoeden en schoenen aan de hekken met prikkeldraad, misschien van de naaste die ze nooit meer terug hebben gezien of gesproken?

We gingen ook naar een plek waar je met verrekijkers als een spion naar Noord Korea kon kijken. Was heel gek, ik heb de vervallen stad al een paar keer op documentaires gezien maar nu… je moet maar een keer de documentaire: “de muur Korea” kijken. Dan snap je misschien wat beter hoe de relatie tussen Noord en Zuid is en hoe raar het is om dan in zo’n grote stad 1 autotje voorbij te zien rijden. Natasja maakte ook een grap: Wat is positief aan Noord Korea? Het antwoord was dat je nooit in de file zal staan? Ben ik de enige die dit echt heel ongepast vind?

Na dit gingen we naar een tunnel die 72 meter onder de grond lag. De Noord Koreanen hebben meerdere tunnels richting Seoul gegraven, van 2 bij 2. Ja dat zeggen ze maar het was maar goed dat ik een helm op had want ik heb meerdere keren mijn kop gestoten en ik ben echt niet 30cm gegroeid in de afgelopen tijd! Om in die tunnel te komen moest je dus ook een tunnel naar beneden lopen en dan kon je aan het einde van de tunnel een muur zien die Zuid er neer had gezet en bij die muur was je op 150m afstand van Noord. Ik weet niet echt wat ik precies bij die muur verwacht had maar ken je tenten waar er zo’n band door de zaak gaat en je je sushi van af kan pakken zo voelde ik mij een beetje. We liepen met honderden die smalle tunnel in en je liep net zo hard langs de muur…

Toen gingen we nog naar een trein station en daar moesten we even naar de loeftop kijken. Ook zoiets irritants, je moest zo ontzettend je best doen om het te begrijpen! Net als waillood, het duurde drie keer voor ik begreep dat ze railroad bedoelde. En om het af te sluiten werden we na de terug reis naar Seoul nog even ergens in een winkeltje gedumpt waar allerlei dingen, gemaakt van ginseng, verkocht werden. De deur werd zelfs achter ons dicht gedaan??? Vreemd!

Ik weet niet of het komt door de Soju die ik echt te belachelijk vind of door dat ik het boek: “het puttertje” aan het lezen ben, wellicht een combinatie er van maar ik wil stoppen met drinken. ‘S avonds gingen we wel stappen weer naar Actagon, je weet wel die club waar we ons prinsessen van het bal voelde. Ik heb nog nooit zo goedkoop gestapt! We gingen gratis naar binnen natuurlijk en ik heb een sinaasappelsap op. PIETER! Ik heb trouwens je Nashi peren gevonden! Dat vieze bruine drapje wat die Aziaten drinken voor ze 2 flesjes Soju naar achter tikken is van die peer! Als ik zaadjes vind ga ik ze naar je opsturen! Even voor de leken: Peet had ergens gelezen dat als je voor je ging drinken een Nashi peer eet, dat je de volgende dag dan kater vrij zou zijn.

Nou ik ga afronden want ik ga met die Nederlandse die we in Busan tegen het lijf liepen naar een techno feest, morgen is er namelijk alweer een feest dag hahah!

Liefde liefde liefde en nog meer liefde!

Reacties

Reacties

sil

wat maak je veel en mooie dingen mee, yaar. bijzonder land dat Korea...van die studie begrijp ik niet veel...veel te doen maar toch een vakantiegevoel...tjeetje leer mij dat...indonesie is mooi, ja hoor wie het zegt...ga je dan via indonesie naar huis? of begrijp ik dat ook niet zo goed..in ieder geval liefs x

Nicole

Hoi Yara,

Ziet er goed uit die studie, ik heb nog nooit van Lund gehoord, maar qua ligging lijkt het me ook niet echt verkeerd.

En natuurlijk wil ik graag je state of purpose doorlezen, als je hem naar me stuurt zal ik Peet ook vragen commentaar te leveren. Die zit nu even in Nederland, maar als het snel nodig is heeft hij daar ook vast wel even tijd.

Zeker als je hem in ruil wat zaadjes kunt sturen ;).

dikke knuffel,
Nicole

peet

chère KLARA,

wat fijn dat je nashiperen hebt gevonden, alleen ben ik bang dat het wel heel lang duurt voordat zaadjes een vruchtgevende boom worden, die dan ook nog genoeg peren oplevert om mij te beschermen tegen toekomstige katers. misschien ook stoppen met drinken, maar dat is zo saai!

en lund hadden we niet afgesproken: jij zou in kopenhagen gaan studeren! nu moet je zeker weer een cursus zweeds hebben?

wees gegroet en gekust,

peet

Klara

Lieve Sil,

Via Indonesië ga ik inderdaad weer naar huis ja en vakantie gevoel... ik doe vooral te weinig aan mijn huiswerk bedoel ik er mee hahah oeps!

Heel veel liefs!

Hey Pieter!

Wist je dat Lund op een uurtje rijden afstand van Kopenhagen ligt!? EN dat de master in Lund 1. leuker is en 2. 8000 euro goedkoper of nouja eigenlijk gewoon GRATIS!!!

En die bomen doen er misschien wel even over ja, MAAR! volgens mij heeft Roland nog wel een mooi stuk land dus als je er daar nou gewoon een hele zooi plant. Goede handel! Kan je van dat geld misschien die bak uitgraven in de tuin en het jaar er op kunnen we dan een zwembadfeestje doen en de peren zelf uittesten!!!

Ik zie het wel zitten!

Liefs,

Auke

Hoi Yara, ik lees dat je naar Indonesië gaat. Als je het e. e.a. wilt weten laat mij het dan even weten, wanneer ga je? Kan ik je per email bereiken? Groet van Auke

p(i)e(e)t(er)

chère Klara,

heb je wel eens boeken van henning mankell gelezen over de illustere inspecteur wallander, of de daarop gebaseerde tv-serie gezien? speelt zich allemaal af in zuid-zweden en omstreken en geloof me: zelden zulke depressieve boeken gelezen. ook tv-series als de brug (die tussen denemarken en zweden), doen mij nog niet naar zweedse winters verlangen. maar goed, lund schijnt te zijn gesticht door knoet de grote en dat schijnt weer een deense koning te zijn geweest, dus wellicht komt het allemaal nog wel goed.

en voor 8000 euro kun je inderdaad flink wat ritjes naar kopenhagen maken...

en een ander zwembad in de tuin? was het badje van de zomer dan niet groot genoeg?

veel plezier nog met de koreanen,

wees gegroet en gekust,

peet

Peggy

Indonesië wat gaaf!! Nou voor tips zit je bij mij wel goed met die Indo familie van me. Ik ga even voor je rond vragen;) naar welk eiland ga je? of ga je gewoon naar ze allemaal haha.

Xx goeling (je had het goed geschreven op je kaartje, ken je gelijk een indisch woord ;)

Floortje

Ik wil ook wel lezen hoor. je state of purpose. geen idee wat het is maar als ik kan helpen? en ik wil sowieso die documentaire zien van noord en zuid Korea en die muur waar je bent geweest.... wauw, alleen reizen door indonesie. stoer hoor! Maar jij bent ook heel stoer! Liefs met een kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!