Met je 67e met pensioen, wat een luxe!

Gisteren hadden we onze tweede les Koreaans. De eerste les ging erg goed en ik had er echt vertrouwen in maar gisteren kwamen er nog even wat letters en klanken bij… Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen zodat je inziet hoe belachelijk we daar in dat kleine schoollokaaltje tienduizend keer een t, s, bp, tzs en g (van gangster) aan het uitspreken waren. Dit komt dus omdat al die klanken op drie verschillende manieren uitgesproken worden en wij amper tot geen verschil horen… Ik zie niet in hoe ik ooit dat onderscheid ga kunnen verstaan, maar wonder boven wonder vond ze dat we erg goede leerlingen waren??? Wij snappen niet hoe ze dit positief inziet maar zo lang zij het niet zat is om duizend keer een t uit te spreken dan blijven wij onze best doen!

Na onze Koreaanse les gingen we nog even genieten in het zonnetje op onze eigen bankjes op de campus. Onze namen staan er niet op maar het zou net zo goed kunnen want ongeacht hoe druk het is, er zit nooit iemand anders op die bankjes dan wij. Ze staan in de volle zon. Tijdens de trip naar de N Tower vroeg ook 1 van die meiden: “hey jij zit toch altijd daar in de zon op het bankje?”. Zo staan we hier bekend als die gekke meisje die altijd in de volle zon gaan zitten. Echter, bruin worden we niet… dus waar ze zich nu zo druk om maken???

Tijdens de Marketing les wilde onze docent een voorbeeld geven over waarom mensen bepaalde producten kopen en vroeg dus ook aan ons wat voor telefoon wij hadden. Nu hebben wij beide een Samsung Galaxy 4 mini, een echt Koreaans merk natuurlijk! We werden aangekeken alsof we iets geks zeiden, een MINI!!?? Die worden hier niet verkocht! In de winkel vroeg ik ook een paar keer heeft u geen mini’s? Terwijl wij graag een kleine telefoon willen die in je zak past willen ze hier dus blijkbaar graag een telefoon die het liefst de maat van een tablet heeft.

Naast telefoons met de maat van een tablet wordt er hier ook heel wat afgesloft. In het begin vroegen wij ons af waarom zoveel mensen hier te belazerd waren om hun voeten op te tillen tijdens het lopen maar we hebben een theorie bedacht! Je moet hier natuurlijk op de belachelijkste momenten je schoenen uitdoen, bij een lounge of als je uit eten gaat en noem het maar op. Waar wij stonden te klunzen en een rij creëerden trokken andere gewoon in 1 beweging hun gestrikte Nike’s aan? We gingen er eens op letten en zagen dat de schoenen vaak niet helemaal strak om hun voeten zit, volgens mij kopen ze die schoenen gewoon een maat te groot!?

Van de week zaten wij netjes tien minuten van te voren in het lokaal waar we altijd les hebben van Professor Kim. 4 minuten voor dat de les begon zaten we nog steeds als enige in de klas, hier klopt iets niet! Dus ik loop over de gang, zie ik onze klas 2 lokalen verder zitten!? Bleek hij dit in de vorige les gemeld te hebben… Leuk en aardig dat je je les in het Koreaans afsluit meneertje Paul, maar op deze manier moet je er niet raar van opkijken dat wij niet in de les zitten! En we tellen weer tot tien!

We tellen hier heel wat af! We wilde dit weekend eigenlijk naar Busan dus we hadden een leuk Hostel uitgezocht en wilde boeken maar Mariëlle zat aan haar limiet van haar Creditcard en mijn creditcard deed het niet terwijl ik hem alweer volledig had aangevuld? Dus ik vraag aan de Rabobank via de chat wat er aan de hand is? Ze hebben ongewone activiteiten geconstateerd in Korea en hem geblokkeerd? Zo zo hebben jullie dat nu al geconstateerd? Die zijn vlot! Waarom geef ik van te voren überhaupt door dat ik naar Azië ga, Marie der pas werd ten minste gelijk geblokkeerd, bij wachten ze eerst 1000 euro… Vanmiddag maar weer even naar school om te vragen of ik even naar “school” mag bellen.

Naast dat we heel wat aftellen hier zijn we dan toch wel echt heel blij met onze kamer! Naast dat het goedkoper is dan de kamers van de campus, we een kamer voor ons zelf hebben ipv dat je die met 1 of 2 andere personen moet delen hebben we ook geen avondklok. Van 12 uur ‘s nachts tot 5 uur ‘s ochtends kan je er niet in of uit, dit geldt ook voor in het weekend! En alsof dat nog niet erg genoeg is krijgen ze ook wekelijks een controle of hun kamer schoon is? Waar betalen ze dan voor eigenlijk!?

Ik snap helemaal waar die respect voor ouderen hier vandaan komt! Al die rot baantjes en taken zoals: flyeren, promotie spullen uitdelen, onkruid wieden, vuilnisbakken voorzien van nieuwe vuilniszakken en karton sprokkelen, dat wordt hier door oude mensen gedaan. En dan heb ik het dus niet over 50 jarige die ik regelmatig oudjes noem om mama enzo te stangen maar ik heb het over oudjes die heel wat rimpeliger zijn en krommer lopen dan mijn opa’s en oma’s. Er wordt hier inderdaad heel wat werkuren gemaakt, het winkeltje onder ons huis hebben wij ook nog niet dicht gezien. Dus ook al gaat dat pensioen ooit naar 69 of 70… denk dan even terug aan de ouderen hier voor je gaat klagen, want zij zijn een stuk ouder en voor een hele kar karton vol ontvangen zij 5000 won (dat is momenteel 3,76 euro).

Ik ben gek op jou, werkse en een fijn weekend! Xx

Liefde liefde liefde,
Tante Yaya

Reacties

Reacties

Lisette

Lief Jarrekind, wat vertel je heerlijk over hoe het daar is! Ik zie het allemaal voor me. Doe je een foto van het winkeltje onder je huis? En geniet van je privebank in de zon, hier is ondertussen het regenseizoen weer aangebroken, de bijkeuken is al 3 x in een zwembad veranderd... Dus je mist hier nix. xxx

Jarrekind

Hi Lies,

Bedankt ik vind het ook leuk te lezen hoe het bij jullie gaat! Het nieuws over Europa, alle vluchtelingen, verdachte personen die zich opsluiten in treinen en opkomende tsunami's in Amerika baren me nog wel eens wat zorgen en verdriet... Dus ondanks dat je al drie keer een ongewenst zwembad in je huis hebt gehad vindt ik het leuk om ook even te horen wat jij zoal beleefd en hoe het met jou gaat! Zet wat badeendjes in je bijkeuken op de grond als het dan nog een keer mag gebeuren kan je misschien toch nog een beetje lachen om die dobberende eendjes?

Die foto ga ik maken en komt de volgende keer!

Liefde liefde liefde

Ineke

Zullen we professor Kim uitnodigen voor een gastcollege bij Erasmus? Dan verkeerde locaties opgeven en een filmploeg meesturen ????

Yara

Dat lijkt mij uiterst vermakelijk Ien! Ik zeg doen en dan vooral die filmploeg alleen maar Nederlands tegen hem laten praten!

Saskia

Haha, Ien, ik dacht net ook al aan wraak! Wat een eikel zeg, is daar vast gaan werken om te genieten van onderdanige Aziatische studenten. Wat heerlijk om dan Yara tegen te komen!
Knap hoor griet, dat je zo mooi tot tien kan tellen! Harstikke Zen..
Wij gaan nu hier in France met een emmertje naar buiten want het is walnoten-tijd. Ze hangen nog in de boom en de buitenste schillen zijn opengebarsten: dan moeten we heel snel zijn voordat Knabbel en Babbel er mee vandoor gaan!
Goed weekend vast! X

sil

heee schoonheid, wat zal jij al veel geduld hebben geleerd, naast dat je die al had? tellen en tellen en tellen, ik herken het wel..en ook het beeld van die oude mensen die zo hard werken voor zo weinig geld, wat dat betreft is de wereld nog steeds niet wijzer geworden.
echt stoer dat je de taal probeert te lere, lijkt me een hele klus, ik heb zelf een poging gedaan in ierland om het gaelic te leren maar ben niet verder gekomen dan sloan ofte wel: tot ziens. ga zo door en geniet...xx

Maayke ????

Super leuk lezen allemaal yaartje is wel een groot avontuur zo te lezen...... School lijkt me ook echt een uitdaging met dat taal probleem maar enjoy xx

Yara

Sas als die walnoten nog in de boom hangen hoe krijg je die er dan uit? Moet je dan ook nog eens een ladder mee sjouwen naar elke boom en dan hopen dat je niet in een gevecht raak met knabbel en babbel? Ik zou het op de takenlijst zetten voor de gasten of ben je nog niet aan die lijst toegekomen?

Sloan!

saskia

Haha, Yaar, als die walnoten nog in de boom hangen, dan zitten ze nog in de schil. En als die niet gebarsten is, komen ze er heel moeilijk uit. Dan kun je natuurlijk je duimnagels ertussen zetten, en dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb nu twee heel erg zwarte duimnagels, en mijn handen zijn viesbruin. Moet slijten! Dat is walnotenolie, niet zo best dus, morgen op mijn handen zitten op kantoor hahaha.
En een ladder had ik ook, en als je ooit mijn gast bent in Frankrijk laat ik je meteen naast de walnoten ook de peren en de appels plukken hoor! Die zijn er nl ook..
Inmiddels zijn we terug in Nederland dus ik ga peren/appelmoes maken voordat ik morgen weer moet werken...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!